“”
Vi hittade 3109 resultat för din sökning.
Remissvar: En socionomutbildning i tiden (SOU 2025:27)
SFS avstyrker utredningens förslag om att öka det totala antalet examensmål från 14 till 15 eftersom det innebär ökad detaljstyrning av utbildningen. SFS anser att universitet och högskolor behöver ha frihet att utforma utbildningarnas innehåll och att studenter behöver ha inflytande över sin utbildning. En ökad mängd mål eller mer omfattande mål innebär en inskränkning av den akademiska friheten genom att lärosätenas möjlighet att utforma utbildningen minskar, och därigenom också studenternas möjlighet till att utöva inflytande över sin utbildning. SFS anser att antalet examensmål och detaljnivån på sikt bör minska.
För att stärka socionomutbildningen och rusta studenterna för sitt kommande yrkesliv måste den lärarledda tiden öka, och för det krävs ökade resurser.
SFS JUBILEUMSSKRIFT: REVOLT OCH FÖRNYELSE
Det är studenterna som gör högskolan till vad den är och därför måste politiken utgå ifrån deras behov. I mer än 100…
SFS i Almedalen 2025
SFS laddar för fullt inför årets Almedalsvecka, där vi kommer att vara på plats från tisdag till fredag. Vi för fram studenternas…
Ny OECD-rapport: Försämrad kvalitet och låg lärarledd tid
I den nysläppta Sverigerapporten, som regeringen har mottagit, lyfter OECD fram försämrad kvalitet i högre utbildning och minskning av den lärarledda tiden.…
SFS inspel till utredningen om stärkt skydd av den akademiska friheten
Regeringen beslutade den 24 april 2025 att tillsätta utredningen Stärkt skydd av den akademiska friheten (dir 2025:42). SFS har idag skickat in…
Inget kvar att ladda.