Statsminister Stefan Löfven har, enligt ett pressmeddelande 2016-11-10, bjudit in arbetsmarknadens centrala parter för att diskutera hur politiken kan utvecklas för att klara den framtida kompetensförsörjningen på svensk arbetsmarknad. Att det förs en dialog är bra och det är särskilt bra att även ministrar med ansvar för utbildning bjuds in. Framåt behöver dock även fler parter, från andra delar av samhället, delta i denna diskussion för att säkerställa en politikutveckling som bygger på en nyanserad bild baserad på många olika perspektiv.
Vi på Sveriges förenade studentkårer (SFS) lyfter ständigt fram vikten av generiska kompetenser och förmågor i diskussionen kring kompetensförsörjning. I en verklighet med allt snabbare förändringar blir det allt viktigare att högre utbildning inte reduceras till att producera färdiga yrkesroller med snäv, specifik kunskap. Ämnes- och branschkunskaper är självklart viktiga, men på egen hand hjälper de oss inte att hantera en komplex verklighet. Dagens och framtidens studenter behöver rustas med förmågor – ett analytiskt, kritiskt tänkande och en generell, kreativ problemlösningsförmåga.
I framtiden kommer det troligen att bli allt viktigare med flexibilitet på arbetsmarknaden, för att möta förändrade behov och förändrad efterfrågan, vilket ställer stora krav på både arbetsliv och utbildning. Genom utbildning behöver människor utveckla förmågor och även erbjudas ett livslångt lärande där kompetenser kontinuerligt kan utvecklas och arbetas med genom livet. Samtidigt behöver arbetslivet se de studenter som “kommer ut” på arbetsmarknaden som resurser med stor utvecklingspotential. Lärandet tar inte slut vid examen.
Att det finns många lediga jobb som väntar på att bli tillsatta innebär inte nödvändigtvis att de alla behöver tillsättas av människor som är uppväxta i Sverige. Om regeringen på allvar vill föra en politik som ser till att säkra kompetensförsörjningen samtidigt som den vill ta ett globalt ansvar för bättre villkor och utbyte av kompetens så bör studieavgifter avskaffas för tredjelandsstudenter, problematiken kring uppehållstillstånd för internationella studenter tas på större allvar och processerna för att validera reell kompetens och utländska examen effektiviseras genom ökade medel till Universitets- och högskolerådet (UHR).
Det absolut största som kan göras från politiskt håll för att säkra framtidens kompetensförsörjning är att fokusera på att högre utbildning genomgående håller en god kvalitet. Genom en kvalitetsdriven utbildning med god pedagogik når vi inte bara längre kompetensmässigt, utan vi ser även till att bredda deltagandet och skapa förutsättningar att klara även morgondagens utmaningar.
Charlotta Tjärdahl, vice ordförande