Nätverksträff #1 Nätverket för konstnärliga utbildningar

Utbildning på konstnärlig grund

Välkomna till verksamhetsårets första nätverksträff med Nätverket för konstnärliga utbildningar! 

Denna gång får vi besök av Nils Olsson, Senior utredare, Universitetskanslersämbetet och scen- och performancekonstnären Bogdan Szyber för att prata om utbildning med examen på konstnärlig grund tillsammans med Marta Edling, professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola.

För vem? Nätverket är till för dig som är kåraktiv inom en utbildning med examen på konstnärlig grund. 

När? 2024-10-07 klockan 16:00-18:00. 

Var? Mötet sker i zoom och alla som är anmälda får en möteslänk senast en dag före mötet. 

Här anmäler du dig senast den 1 oktober.

16:00-16:30 Nils Olsson, Senior utredare Universitetskanslersämbetet 

Nils inleder träffen med att berätta om UKÄ:s erfarenheter av arbete med konstnärliga examina. Bland annat definitionen av utbildningen på konstnärlig grund, skillnaden mellan konstnärlig och vetenskaplig grund och självständigt arbete som ska skrivas på konstnärlig grund.

16:30-17:00 Bogdan Szyber, scen- och performancekonstnär och Marta Edling, professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola.

Bogdan Szyber är scen- och performancekonstnären som fick sin doktorsavhandling vid Stockholms konstnärliga högskola underkänd av betygskommittén. Bogdan som har kritiserat akademiseringen av konstnärliga utbildningar kallat konstnärlig forskning för ”rent hittepå” har uppmärksammats i bland annat Kvartal och SvD

Eftersom det är svårt att i korthet sammanfatta Bogdans arbete och kritik av akademin så använder vi ett citat från avhandlingens abstract:

Konstnärlig forskning är vanligtvis kopplad till en akademiserad och därmed byråkratiserad konstpraxis. Detta projekt uppmärksammar risken för att denna praxis skapar sin egen gren av konstnärlig forskningskonst, ’edu-art’, såväl som sin egen kategori för konstnärlig forskningsteori. Konstnärlig forskning riskerar därmed att bli självrefererande och kodifierad, stelnande till en ny ‘ism’ för de invigda. ’Edu-art-ismens’ ömma punkt är konstnärlig kvalitetsbedömning, vilket leder till att enbart den teoretiska utformningen av verket adresseras och behandlas systematiskt.

Marta Edling är professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola. Hon har undersökt de högre bildkonstnärliga utbildningarnas historia i Sverige och reaktionerna på högskolereformen 1977 då Kungl. Konsthögskolan, Konstfackskolan och Valand formellt fick högskolestatus. Hon har också studerat hur högskolereformen 1977 och senare utbildningsreformer kom att ge nya förutsättningar för det konstnärliga högskolefältet att bygga konstnärlig forskning och de olikartade strategier och utbildningsinstitutioner i Stockholm och Göteborg för konstnärlig utbildning som blev resultatet.

Nätverket är intresserade av en diskussion om utbildning med examen på konstnärlig grund och vill därför även få in röster med kritiska perspektiv till akademiseringen av konstnärliga utbildningar. 

17:00-18:00 Diskussion och nätverkande 

Diskussion och nätverkande. Bogdan Szyber och Marta Edling stannar kvar och deltar i samtalet.

Från Sveriges förenade studentkårer deltar Elsa Berlin, vice ordförande Sveriges förenade studentkårer,  Jonathan Strömberg, studerar till musiklärare på Musikhögskolan Ingesund och är f.d. ordförande för SMISK, numera vice ordförande för Karlstad Studentkår med utbildningspoltisikt ansvar, Vilhelm Weréen, studerar symfoniskt orkesterspel på Högskolan för scen och musik och f.d ordförande för Kungliga Musikhögskolans Studentkår (KMS), och Johan Kovaniemi, medlemssamordnare på SFS.