Antalet disciplinärenden – exempelvis fusk, plagiat, eller trakasserier som kräver åtgärder från lärosätet, har ökat kraftigt de senaste åren. SFS har i uppdrag att ge stöd till studenter som hanterar frågorna, och arbetar för att få till gemensamma riktlinjer så att hanteringen blir mer jämlik.
Tentamenstid närmar sig. För flera studenter är det första gången de ska tenteras och få sina kunskaper prövade. Det är en pirrig tid som visar på om vi har lärt oss vad som förväntats men även få lära oss ytterligare i det examinerande momentet. Tyvärr har andelen disciplinärenden ökat kraftigt de senaste åren, särskilt under det förra läsåret under coronapandemin.
Ett allt större problem
En genomgång av besluten i disciplinärenden visar att 2 466 studenter blev föremål för en disciplinär åtgärd 2020. Det är en ökning med cirka 61 procent från 2019 när antalet var 1 528, och med 86 procent sedan 2018 när antalet var 1 326. Den vanligaste orsaken till att studenter blir föremål för disciplinåtgärder har under hela tiden varit plagiat.
Statistiken och diagrammet ovan kommer från UKÄ:s rapport 2021 – ”Disciplinärenden 2019 och 2020 vid universitet och högskolor”.
Mellan 2019 och 2020 ökade antalet avstängningar kraftigt – med cirka 68 procent jämfört med 2019. Av de lärosäten som har svarat på frågorna om covid-19:s eventuella påverkan på antalet disciplinärenden menar 25 av dem (75 procent) att de har sett en ökning som de bedömer/tror beror på covid-19.
Skälet är att ökningen har skett i samband med övergången till digital distansundervisning och digitala examinationer/hemtentamen. En bidragande orsak har också varit att informationen och kommunikationen om de regler som gäller för digitala examinationer inte har varit tillräckligt tydlig, eftersom det var något som inte hanns med i samband med den snabba omställningen under våren 2020.
Så jobbar SFS med frågorna
SFS har för verksamhetsåret 2021/22 i uppdrag från årsmötet (SFS fullmäktige) att verka för att disciplinärenden hanteras och bedöms på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. För närvarande råder stora skillnader mellan lärosätenas hantering av ärendena, inte minst vad utfallet blir för olika typfall. Handläggningen på lärosätena kan skilja sig men bedömningen och påföljden bör i så stor utsträckning som möjligt vara likvärdig oavsett vid vilket lärosäte studenten verkar. Det gäller dels vid fusk men också ärenden som gäller sexuella trakasserier, som bör hanteras skyndsamt.
SFS efterlyser att det tas fram lärosätesövergripande riktlinjer för disciplinärenden, ett arbete som Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF, har påbörjat. SUHF har tillsatt en arbetsgrupp som har i uppdrag att inventera processen för disciplinärenden. Därtill ska gruppen överväga framtagande av gemensamma deklarationer, rekommendationer eller ramverk vad gäller förebyggande av fusk, anmälan, bedömning och påföljd av disciplinärenden vid landets lärosäten. SFS ingår i SUHF arbetsgrupp och har till denna även inrättat en referensgrupp för att bidra i arbetet. Disciplinärenden ökar i hela landet och det är en prioriterad fråga för flera varpå det i referensgruppen ingår studenter från flera lärosäten.
Bestämmelser om disciplinära åtgärder mot studenter som till exempel fuskar på tentamen, bryter mot ordningsregler eller trakasserar andra anges i 10 kap. högskoleförordningen (1993:100) och därefter har lärosätena lokala rutiner. Studenter som gör sig skyldiga till olika typer av förseelser kan varnas eller stängas av från studierna i upp till sex månader. Diskrepansen mellan lärosätena kan vara en bidragande faktor till att studenter bedöms olika, något som inte kan anses säkert utifrån studentens perspektiv.
Det finns otydligheter både inom lärosäten och mellan lärosäten vilket gör det svårt för studenten orientera sig. I vissa fall handlar det om att studenter har haft gemensamma anteckningar under grupparbeten men att när studenterna senare examineras har dessa inte varit tillåtna men det är inte information som har tydliggjorts för studenten – för om en har samarbetat i grupparbeten är det inte självklart att det vid examinerande tillfället skulle vara otillåtet. Här efterlyser SFS tydlighet i instruktionerna vilket är angränsande till en undervisande personalens högskolepedagogiska kompetens.
SFS har även i uppdrag att verka för att studenter som är engagerade inom disciplinärendehanteringen har kunskap och stöd i sitt arbete. Som representant för Sveriges studenter behöver vi även vara självkritiska och se till vad vi som organisation kan göra för att stärka studenterna som ingår i lärosätenas disciplinnämnder. Vid varje universitet och högskola finns en disciplinnämnd som beslutar i disciplinärenden och studenterna i egenskap av studentrepresentant sitter vid bordet och är med och beslutar om ärendet – det är dessa individer som SFS kan stödja i sitt arbete genom utbildningsmaterial och mötesplats med andra i liknande position.
Är du studentrepresentant i en disciplinnämnd är du välkommen till SFS fokus den 23 november för att lära av andra och dela med dig av dina erfarenheter! Mer info kommer på SFS evenemangssida inom kort.