SFS kommenterar debatten om kvalitet i högre utbildning

Kommentar med anledning av de senaste dagarnas artiklar på SvD debatt.

Sveriges förenade studentkårer välkomnar debatten om kvalitet i högre utbildning. Högre utbildning är i ett behov av kvalitetsutveckling och ett effektivt kvalitetsarbete.

Varken lärosätena eller Universitetskanslersämbetet (UKÄ) tjänar på att försöka framstå som bra, men i verkligheten försämras. Ingen kan i längden leva på att ha kommit bra ut ur UKÄ:s utvärderingar. Det är nödvändigt att kunna mäta kvalitet på något vis, men jämförbarhet är inget mål i sig. Då blir arbetet som nu görs för att hamna i linje med målen i European Standards and Guidelines (ESG) desto viktigare. Det kommer förhoppningsvis innebära att Sverige på riktigt kommer tillbaka i det europeiska kvalitetssäkringsarbetet. Där kan vi sedan fånga upp internationella perspektiv och implementera lärdomarna inom högre utbildning i Sverige.

Ulf Danielsson skriver att “Fokus skall läggas på hur ämnesinnehåll och ämnesdjup står sig i jämförelse med motsvarande utbildningar vid utländska internationellt framstående lärosäten” (SvD 15 nov 2016). Fokus måste snarare vara att studenterna får bästa tänkbara förutsättningar att uppnå lärandemålen. Att enbart fokusera på ämnesinnehåll och ämnesdjup blir förenklande och gör att vi lätt förbiser arbetet med förmågor, liksom betydelsen av högskolepedagogik och undervisning med hög kvalitet.

Det är dessutom problematiskt att jämföra svenska lärosäten med det Danielsson kallar för “framstående lärosäten”, eftersom ett “framstående” internationellt lärosäte kan ha en budget motsvarande ett flertal svenska. I Christopher Lagerqvists och Josefin Holmströms debattartikel (SvD 12 nov 2016) talas det om hur det är möjligt att flytta en kurs från Oxford till Uppsala utan ökad kostnad och fortfarande bibehålla kvaliteten. Detta må vara sant, men ger inte lösningar på den systemutveckling som behöver ske – och som också sker – i Sverige.

Vi håller däremot med Lagerqvist och Holmström om att det finns ett bristande självförtroende gällande kvalitetssäkringsarbete inom högre utbildning i Sverige idag. Att lärosätena arbetar kvalitetsutvecklande och även ser till internationella riktlinjer ska vara en självklarhet. Det står till och med föreskrivet i högskolelagen att utbildningen ska hålla hög kvalitet. Att det då krävs ett nytt system eller fler granskningar från UKÄ för att detta ska hamna i fokus visar att vi har en lång väg att gå för att Sverige ska bli en kunskapsnation med kompetens i världsklass.

Charlotta Tjärdahl, vice ordförande Sveriges förenade studentkårer

 

 

Debattariklarna som nämns i texten

Christopher Lagerqvists och Josefin Holmströms debattartikel, SvD 12 nov 2016: http://www.svd.se/harrison-har-ratt–kraven-allt-lagre-pa-universitetet/om/debatten-om-hogskolan 

Ulf Danielssons debattartikel, SvD 15 nov 2016: http://www.svd.se/vagar-uka-ga-pa-djupet-for-att-granska-kvalitet/om/debatten-om-hogskolan