Pressmeddelande: Studenter går back -326 kr varje månad visar “SFS studentbudget 2017”

sfs_studentbudget_2017_manadsbudgeten

Idag släpps “SFS studentbudget 2017” och den bekräftar vad vi sagt i många år: Studiemedlet är för lågt och måste höjas.

Studenter går back -326 kr varje månad + alla dolda kostnader.

– Studenter går fortfarande back varje månad och det behövs en höjning av studiemedlet för att vi ska kunna fokusera på studierna. Vi vill se en ordentlig satsning och anser att det är bidraget som ska höjas, eftersom det länge varit en skev fördelning mellan ett litet bidrag och ett stort lån, säger Caroline Sundberg, ordförande för Sveriges förenade studentkårer.

– Studiemedel som faktiskt går att leva på är en förutsättning för studier, i synnerhet för breddad rekrytering och breddat deltagande. När studiemedlet är för lågt blir högre utbildning tyvärr inte möjligt alla. Det här behöver Anna Ekström, ansvarig minister, ta tag i. Något annat vore pinsamt för en regering som vill satsa på Sverige som en kunskapsnation i världsklass, säger Caroline Sundberg, ordförande för Sveriges förenade studentkårer.

Ladda ner PDF: “SFS studentbudget 2017”

Pressbilder på SFS ordförande finns här: http://www.sfs.se/om-sfs/pressmaterial

Info om materialet

“SFS studentbudget 2017” är en sammanställning av en genomsnittlig students omkostnader under en månad. I beräkningarna förutsätts att studenten inte har några funktionsvariationer eller sjukdomar som innebär extra utgifter för till exempel hjälpmedel eller mediciner. Alla hushållskostnader ingår inte i beräkningarna. Till exempel ingår inte kostnader för övriga resor, hälso- och sjukvård, glasögon, presenter, semester, kalas, alkohol, tobak och spel. SFS har släppt en studentbudget varje år sedan 2006.

Anna Wallgren, press- och kommunikationsansvarig