SFS i ny rapport: Stopp för obehöriga lärare i högskolan

alla_fattar_utom_jag_

Rapporten visar även att två tredjedelar av landets lärosäten saknar riktlinjer om att undervisande personal ska få kompetensutveckling inom pedagogik. Två av tre lärosäten saknar också centrala system för bedömning av pedagogisk skicklighet. Det är med andra ord ytterst tveksamt om det lönar sig att vara en bra lärare på svenska lärosäten.

– Det är dags att sluta skylla på studenterna och börja utveckla undervisningen istället. Alla lärosäten borde ställa krav på att all undervisande personal ska ha pedagogisk utbildning och se till det finns system som belönar duktiga lärare, kommenterar Johan Alvfors, vice ordförande för Sveriges förenade studentkårer, SFS.
 

Rapporten som bygger på en enkät som har skickats till samtliga svenska lärosäten visar bland annat:

  • 60 procent av landets lärosäten ställer inte krav på att all undervisande personal ska ha gått en högskolepedagogisk utbildning.
  • Två tredjedelar av landets lärosäten saknar riktlinjer om att undervisande personal ska få kompetensutveckling inom pedagogik.
  • Mindre än hälften av landets lärosäten använder alltid en särskild sakkunnig för att bedöma lärares pedagogiska skicklighet.
  • Två av tre lärosäten saknar centrala system för bedömning av pedagogisk skicklighet.

För frågor och kommentarer:
Johan Alvfors, vice ordförande SFS
08-54 57 01 07

Presskontakt: 
Clara Berglund, pressekreterare SFS
08-54570113