SFS ordförande Jacob Färnert skriver debattartikel i Altinget om vikten av att lärosätena tar högre utbildning på allvar och inte tummar på universitets- och högskolelärarnas pedagogiska skicklighet eftersom det är en viktig aspekt för utbildningskvalitet.
Det prestationsbaserade resurstilldelningssystemet och det statliga produktivitetsavdraget som finns i högskolan leder förvisso till urholkad finansiering och sämre förutsättningar för lärarnas pedagogiska utveckling vilket i slutändan leder till sämre kvalitet. Det betyder däremot inte att det inte finns förändring att göra på lärosätes- och lärarnivå. Lärosätena måste sluta tumma på kraven på pedagogisk skicklighet vid anställning och befordran som lärare. Det behöver även ske ett större kollegialt utbyte för att få till en diskussion om vad som är bra undervisningsmetoder och hur vi upprättar en kultur där det finns ett engagemang för utbildningen, dess kvalitet och pedagogik.
Landets universitet och högskolor måste också kunna se sig själva i spegeln. Det är dags att högre utbildning tas på allvar, inte bara av utbildningsministrar och politiker utan även de som är ytterst ansvariga för den, det vill säga rektorerna och lärarna på landets lärosäten.
Läs hela artikeln på Altinget.se.