• Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • In English
  • Sök
Sveriges förenade studentkårer
  • Aktuellt
    • SFS tycker till
    • Nyheter
    • Remissvar
    • Lediga uppdrag
    • Evenemang
    • Vår politik
  • Om SFS
    • Bli medlem!
    • Medlemskårer
    • Förtroendevalda och anställda
    • Kommittéer och samarbeten
      • Doktorandkommittén – SFS-DK
      • Internationella kommittén – Komit
      • Kvalitetskommittén – SQC
    • Studentrepresentanter
    • Nätverk
      • Kårledarnas cirkel
      • Nätverk för utbildningsbevakning (NUB)
      • Nätverk för studerandeskyddsombud
      • Nätverk för studentrepresentanter inom Europauniversiteten
      • YH-nätverket
      • Nätverk för konstnärliga utbildningar
    • Högskolepodden
    • Historia
    • Årets studentstad
    • Yrkeshögskolan
  • Dokument
  • SFSFUM 2025
  • För medlemskårer
    • Din guide till SFS
    • SSO-handboken
    • Förtroendevalda
    • Medlemsaktiviteter
  • Kontakta oss
Logga in
Glömt lösenordet?
  • Aktuellt
    • SFS tycker till
    • Nyheter
    • Remissvar
    • Lediga uppdrag
    • Evenemang
    • Vår politik
  • Om SFS
    • Bli medlem!
    • Medlemskårer
    • Förtroendevalda och anställda
    • Kommittéer och samarbeten
      • Doktorandkommittén – SFS-DK
      • Internationella kommittén – Komit
      • Kvalitetskommittén – SQC
    • Studentrepresentanter
    • Nätverk
      • Kårledarnas cirkel
      • Nätverk för utbildningsbevakning (NUB)
      • Nätverk för studerandeskyddsombud
      • Nätverk för studentrepresentanter inom Europauniversiteten
      • YH-nätverket
      • Nätverk för konstnärliga utbildningar
    • Högskolepodden
    • Historia
    • Årets studentstad
    • Yrkeshögskolan
  • Dokument
  • SFSFUM 2025
  • För medlemskårer
    • Din guide till SFS
    • SSO-handboken
    • Förtroendevalda
    • Medlemsaktiviteter
  • Kontakta oss
Logga in
Sveriges förenade studentkårer

© 2025 Sveriges förenade studentkårersfsÅsögatan 140 , StockholmE-post: [email protected]

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter
Stäng sökformuläret
Stäng sökformuläret
  • Hem
  • Bloggar
  • Debatt: Höj anslagen till utbildningen

Debatt: Höj anslagen till utbildningen

  • 5 februari 2021
  • Av Simon Edström
  • Kvalitet i högre utbildning, Forskningspolitik, Debattartiklar
  • Skriv ut
  • Dela
  • Större text Mindre text

DEBATT, artikeln publicerades i Lundagård 5/2 2021. Läs artikeln på lundagard.se här

En allt större andel av resurserna går till forskning. Många forskare arbetar frikopplat från utbildningen och har knappt någon undervisningstid längre, skriver Simon Edström, ordförande för Sveriges förenade studentkårer.

Det är lätt att missa de stora men långsiktiga förändringar som sker vid universiteten. Allas blickar är riktade mot coronapandemin och omställningen till digital undervisning. Besluten om mer bestående strukturella förändringar hamnar i skymundan.

En sådan förändring syns i den forskningsproposition som regeringen presenterade strax innan årsskiftet. Forskningspropositionen stakar ut vägen för högskolepolitiken flera år framåt. Bland annat innehåller den en ökning av forskningsanslagen med 3,4 miljarder kronor.

Vi studenter kan gynnas på flera sätt av att forskningsanslagen ökar. Det ligger i universitetens kärna att forskning och utbildning hör ihop. Våra lärare är forskare. Om de inte har gott om tid att forska kan de inte hålla sig kvar och uppdaterade vid forskningsfronten. Därför är forskningsanslagen en nödvändighet för all utbildning.

Vi studenter kan också påverkas positivt av satsningar på forskningsinfrastruktur. Stora projekt som MAX IV och ESS nyttjas kanske inte alltid av studenter i första hand. Däremot bidrar de till att skapa attraktiva forskningsmiljöer och drar till sig framstående forskare. Det kan leda till att vi studenter får möta lärare med absolut spjutspetskompetens.

Men det förutsätter att forskning och utbildning får fortsätta höra ihop. Tyvärr finns det en proportionsförskjutning av lärosätenas anslag. En allt större andel av resurserna går till forskning. Många forskare arbetar frikopplat från utbildningen och har knappt någon undervisningstid längre.

Den långsiktiga trenden är att vi studenter får nöja oss med mindre. Mellan åren 2000 och 2019 har anslagen till utbildning sänkts från 114 tusen kronor till 104 tusen kronor per student, justerat för inflation. Räknar man med utvecklingen under 1990-talet och tar hänsyn till att lärosätenas kostnader har ökat mer än kostnaderna inom andra samhällsområden blir det totala resursbortfallet ännu större.

Vi som studenter behöver ta det här på allvar. En konsekvens av att resurserna till utbildning minskar blir att antalet lärarledda timmar i veckan blir färre, eller att det går fler studenter på varje lärare. Det innebär att vi får mindre stöd och förväntas klara oss mer på egen hand.

Det påverkar studieresultaten, men det stannar inte där. Redan innan pandemin var problemen med stress och hög arbetsbelastning vanliga bland studenter. Det här är faktorer som bidrar till att studenter har mer problem med psykisk ohälsa än andra i samma ålder.

Nu ställer den snabba omställningen till digital undervisning nya krav. När det saknas resurser till utbildningarna så bör ingen förvånas ifall lärarna inte hinner med. Men det går ut över kvaliteten i vår utbildning.

Det har visserligen kommit en del resurser de senaste åren. Men de har framförallt gått till extra utbildningsplatser. Delvis handlar det om att möta ett högre söktryck under coronapandemin, delvis är det en del av en långsiktig ambition att fler ska ha tillgång till högre utbildning. Det är en sympatisk ambition. Fler platser löser dock inte behovet av kvalitetsförstärkningar.

Nu måste resurserna till utbildning öka, för att forskning och utbildning inte ska glida isär. Under de kommande åren kommer söktrycket till högskolan förmodligen att minska. En enkel lösning för regeringen blir då att hålla kvar dagens anslagsnivåer trots att antalet studenter sjunker. Det skulle ge utrymme för digital omställning, en hälsosammare studiemiljö och högre kvalitet i utbildningen.

Simon Edström
Ordförande Sveriges förenade Studentkårer

Inläggets författare

Simon Edström

Visa profil

Vad gör en studentrepresentant? med Anton Jägare

8 februari 2021

Efter forskningspropositionen, del 3: Prislappssystemet och ersättning för helårsprestationer

29 januari 2021

Följ SFS på sociala medier!

Håll dig ajour om vår verksamhet, bli först att få veta om nya evenemang och ställ frågor till förtroendevalda.

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter

Om SFS

Sveriges förenade studentkårer är en sammanslutning av studentkårer vid Sveriges universitet och högskolor. SFS företräder landets studenter och studentkårer i student- och högskolepolitiska frågor.

  • Om SFS
  • Kontakta oss

Information

  • Om SFS
  • Medlemskårer
  • Kontakta oss
  • Dokument
  • Förtroendevalda

Aktuellt

  • Nyheter
  • SFS tycker till
  • Evenemangskalender
  • Lediga uppdrag
  • Remissvar
Sveriges förenade studentkårer

© 2025 Sveriges förenade studentkårersfsÅsögatan 140 , StockholmE-post: [email protected]

  • Instagram
  • Facebook
  • Twitter