English version below.
Tidigare i december presenterades utredningen Bättre migrationsrättsliga regler för forskare och studenter (Ds 2024:31). Utredningen innehållerförslag som innebär förbättrade förutsättningar för utländska doktorander och forskare, men också förslag som syftar till minska risken för att uppehållstillstånd för studier missbrukas. I korthet så är vi positiva till de förstnämnda förslagen som förbättrar för doktorander, men kritiska till de sistnämnda eftersom dessa innebär inskränkningar för studenter.
En av bakgrunderna till utredningen är att det gjordes ändringar i migrationslagstiftningen 2021, vilket gjorde det svårare för doktorander och forskare att få permanent uppehållstillstånd. Det var en stor försämring, och det är något som SFS och SFS DK har arbetat aktivt med sedan dess.
I det här blogginlägget går vi övergripande igenom de olika förslagen.
Utredningens förslag
Utredaren har haft i uppdrag att fokusera på två delar:
- Förbättra och underlätta för doktorander och forskare att verka i Sverige.
- Se över regelverket för uppehållstillstånd för studier och minska risken för att uppehållstillstånd missbrukas.
Även själva utredningen är därför uppdelad på detta sätt. Vi går här igenom de två avsnitten ett i taget.
Förslag för att förbättra och underlätta för utländska doktorander och forskare
Utredningens förslag för doktorander och forskare fokuserar på att förbättra möjligheten att få permanent uppehållstillstånd. Det är viktigt både för Sveriges kompetensförsörjning i stort, och särskilt för den enskilda individen som då kan stanna kvar här och bygga ett liv i Sverige.
Vi är övergripande positiva till förslagen i det här avsnittet. Det är bra att utredningen har tagit till sig av vår och högskolesektorns problembeskrivning!
- Ett av de viktigaste förslagen är att doktorander och forskare ska kunna ansöka om permanent uppehållstillstånd efter tre år. I nuläget måste man vänta i fyra år. Det ska även gå att återkalla ett tillfälligt uppehållstillstånd till förmån för ett permanent. Idag måste man vänta tills det tillfälliga uppehållstillståndet går ut innan man kan beviljas ett permanent.
- En annan förbättring är att doktorander ska kunna beviljas uppehållstillstånd för forskning, vilket exempelvis innebär bättre möjligheter till rörlighet och bättre villkor för medföljande familjemedlemmar. Det gäller för de doktorander som ingår ett mottagningsavtal med forskningshuvudmannen (exempelvis lärosätet). Idag kan doktorander bara beviljas uppehållstillstånd för studier, och det kommer fortsatt att gå att ansöka om denna typ av uppehållstillstånd för de som saknar mottagningsavtal.
- SFS är egentligen emot ett försörjningskrav (som innebär att man måste ha en god försörjning – 80 procent av aktuell medianlön – för att få arbetstillstånd). Däremot är det bra att stipendiefinansiering föreslås att ses som försörjning, vilket det inte gör idag.
- Det ska även bli lättare att tillfälligt lämna Sverige under tiden som förlängningsansökan av uppehållstillstånd handläggs av Migrationsverket, genom att man ska kunna ansöka om så kallad nationell visering. Idag får man inte lämna landet under handläggningstiden, vilket gör att doktorander då exempelvis inte kan medverka vid internationella konferenser eller åka hem för att träffa sin familj, vilket har negativ effekt både på karriär och privatliv.
Utredningen föreslår alltså flera positiva förslag, och vi hoppas att regeringen går vidare med dessa.
Förslag för att minska risken att uppehållstillstånd för studier missbrukas
Utredningens förslag i detta avsnitt syftar till att minska risken för att uppehållstillstånd för studier missbrukas.
Det är i grunden bra. Självklart ska studenter inte missbruka systemet genom att använda sitt uppehållstillstånd för studier som ett sätt att komma till Sverige för att istället arbeta. De allra flesta studenter gör däremot rätt för sig. En granskning av Riksrevisionen (som publicerades i slutet av november, bara några veckor innan denna utredning) hittar inget stöd för att det förekommer ett utbrett missbruk av uppehållstillstånd för studier. Däremot kommer utredningens förslag att påverka alla studenter med uppehållstillstånd för studier, trots att den stora majoriteten inte missbrukar sina uppehållstillstånd.
Här är det viktigt att påpeka att förslagen gäller för studenter med uppehållstillstånd för studier. Det innebär att doktorander med sådant uppehållstillstånd också omfattas, förutom i de fall där det föreslås undantag. (Utredningen föreslår även att doktorander ska kunna ansöka om uppehållstillstånd för forskning, vilket vi går in på i avsnittet ovan. Dessa doktorander omfattas inte av förslagen här, förutsatt att båda förslagen genomförs.)
Vad är det då som föreslås? Vi går här igenom några av förslagen.
- Dels så föreslås det att möjligheten att arbeta vid sidan om studier bör begränsas till högst 15 timmar per vecka. För den som arbetar mer än så ska uppehållstillståndet kunna återkallas eller inte förlängas. Här föreslås det också vissa undantag för arbete som omfattar utbildning, administration, praktik, forskning eller konstnärlig forskning och som antingen utförs vid lärosätet eller har anknytning till den utbildning som utlänningen bedriver. Det är bland annat för att doktorander (som har uppehållstillstånd för studier) ska kunna ha institutionstjänstgöring, vilket ofta omfattar 20 procent av doktorandanställningen.
- Det föreslås även skärpta krav på godtagbara framsteg i studierna, det vill säga hur många högskolepoäng som studenten måste ta varje studieår (såvida det inte finns särskilda skäl). Idag måste en student med uppehållstillstånd för studier klara av en fjärdedel av poängen (15 hp) under sitt första studieår och runt hälften det andra året (22,5 hp) och tredje året (30 hp). Det vill utredningen ändra till att man ska ha klarat av 62,5 procent det första studieåret (37,5 hp) och därefter 75 procent (45 hp). Det är samma krav som gäller för studiemedlet. Hur många poäng man tar ligger till grund för prövning av förlängning av uppehållstillståndet.
- Ett annat förslag är att begränsa möjligheten att byta från uppehållstillstånd för studier till arbete efter inresa till Sverige. Idag behöver man ha slutfört studier som motsvarar 30 högskolepoäng eller fullföljt en termin vid forskarutbildningen. Det ändras här till två terminers studier.
- Utredningen föreslår också att medföljande familjemedlemmar till en person som har ett uppehållstillstånd för studier inte längre ska undantas från skyldigheten att betala anmälningsavgift eller studieavgift.
Sammantaget presenterar utredningen flera förslag som på olika sätt innebär inskränkningar för personer med uppehållstillstånd för studier, och som SFS därför ställer sig negativa till.
Improvements and Setbacks: The Inquiry on Migration Rules for Doctoral Students and Students
Earlier in December, the inquiry Bättre migrationsrättsliga regler för forskare och studenter (Ds 2024:31) (Better migration legislation for researchers and students) was presented. The inquiry includes proposals that aim to improve conditions for international doctoral students and researchers, as well as proposals intended to reduce the risk of study residence permits being misused. In short, we are positive about the proposals in the former category, which improve the situation for doctoral students, but we are critical of the latter as they impose restrictions on students.
One of the reasons for this inquiry is the changes made to migration legislation in 2021, which made it more difficult for doctoral students and researchers to obtain permanent residence permits. This was a major setback, and something that SFS and SFS-DK have been actively working on ever since.
In this blog post, we provide an overview of the different proposals.
The Inquiry’s Proposals
The inquiry was tasked with focusing on two areas:
- Improving and facilitating conditions for doctoral students and researchers to work in Sweden.
- Reviewing the regulations for study residence permits to reduce the risk of misuse.
The inquiry itself is therefore divided into these two sections. Below, we discuss each section one at a time.
Proposals to Improve Conditions for International Doctoral Students and Researchers
The proposals for doctoral students and researchers focus on improving the ability to obtain permanent residence permits. This is crucial both for Sweden’s long-term supply of highly-educated labour and, especially, for the individual who can then remain here and build a life in Sweden.
We are generally positive about the proposals in this section. It is encouraging that the inquiry has taken on board our and the higher education sector’s description of the problems!
- One of the most important proposals is that doctoral students and researchers should be able to apply for permanent residence permits after three years. Currently, one must wait for four years. It will also be possible to withdraw a temporary residence permit in favor of a permanent one. Today, one must wait until the temporary permit expires before being granted a permanent one.
- Another improvement is that doctoral students will be able to obtain residence permits for research, which provides better opportunities for mobility and improved conditions for accompanying family members. This applies to doctoral students who enter into a hosting agreement with a research institution (such as a university). Currently, doctoral students can only be granted residence permits for studies, and this option will remain available for those who lack a hosting agreement.
- While SFS is generally opposed to a maintenance requirement (which mandates a sufficient income – 80% of the current median salary – to obtain a work permit), it is positive that stipend-based funding will be recognized as income, which is not the case today.
- It will also become easier to temporarily leave Sweden while an extension application for a residence permit is being processed by the Migration Agency. This will be achieved through the option of applying for a so-called national visa. Today, one cannot leave the country during the processing period, which prevents doctoral students from participating in international conferences or visiting their families, negatively affecting both their careers and personal lives.
In summary, the inquiry proposes several positive measures, and we hope that the government proceeds with them.
Proposals to Reduce the Risk of Misuse of Study Residence Permits
The proposals in this section aim to reduce the risk of misuse of study residence permits.
This is fundamentally a good intention. Of course, students should not misuse the system by using a study residence permit as a means to come to Sweden to work instead. However, the vast majority of students follow the rules. A review by the Swedish National Audit Office (published at the end of November, just weeks before this inquiry) found no evidence of widespread misuse of study residence permits. Nevertheless, the inquiry’s proposals will affect all students with study residence permits, even though the overwhelming majority do not misuse them.
It is important to note that these proposals apply to students with study residence permits. This means that doctoral students with such permits are also affected, except in cases where exceptions are proposed. (The inquiry also proposes that doctoral students should be able to apply for residence permits for research, which we discussed in the section above. These doctoral students will not be affected by the proposals here, provided that both proposals are implemented.)
What exactly is being proposed? Here, we review some of the proposals:
- Limiting the ability to work alongside studies to a maximum of 15 hours per week. For those who work more than this, the residence permit could be revoked or not extended. Certain exceptions are proposed for work related to education, administration, internships, research, or artistic research carried out at the higher education institution or connected to the student’s education. This is partly to ensure that doctoral students (with study residence permits) can engage in institutional duties, which often account for 20% of a doctoral position.
- Tightening the requirements for acceptable academic progress. This refers to the number of credits a student must complete each academic year (unless there are special circumstances). Currently, a student with a study residence permit must complete one-quarter of the credits (15 ECTS) during the first year, and around half in the second year (22.5 ECTS) and third year (30 ECTS). The inquiry proposes increasing this to 62.5 percent (37.5 ECTS) in the first year and 75 percent (45 ECTS) thereafter. This aligns with the requirements for student financial aid. The number of credits completed will form the basis for evaluating whether a residence permit can be extended.
- Restricting the ability to switch from a study residence permit to a work permit after entering Sweden. Currently, students need to have completed studies equivalent to 30 ECTS or one semester of doctoral studies. This is now being changed to two semesters of study.
- Requiring accompanying family members of a person with a study residence permit to pay the application and tuition fees.
In summary, the inquiry presents several proposals that in various ways impose restrictions on individuals with study residence permits, which SFS opposes.