Det här blogginlägget är skrivet av SFS internationella kommitté, Komit: Moa Johansson, Linn Svärd, Henrietta Berner och Ismail Bazine.
Under den här veckan har SFS internationella kommitté, Komit, deltagit i European Students’ Union (ESU) Board Meeting 81, BM81. ESU samlar de europeiska studentkårerna och vid mötet fick vi välkomna Meginfelag Føroyskra Student (MFS), som är SFS motsvarighet för de färöiska studenterna. En lyckans dag och ett varmt välkomnande till MFS efter flera års arbete.
Meginfelag Føroyskra Studenta
MFS grundades 1962 med det primära syftet att samla studenternas röst inom en organisation. Målen sedan 1964 anger en stark vilja att bekämpa alla typer av ojämlikhet. Därtill hade MFS i syfte att verka för ett färöiskt universitet och att tillgången till utbildning ska vara lika för alla. Även att etablera starka internationella förbindelser, vilket inträdet i ESU är en del av. Några av dessa mål har uppfyllts, till exempel inrättandet av Färöarnas universitet som grundades 1965, men arbetet med en högskola för alla är pågående.
Quality of Higher Education
ESU:s arbete utgår från åsiktsdokument antagna av medlemmarna. Vid detta möte reviderades det åsiktsdokument som behandlar Kvalitet i högre utbildning. Kvalitetssäkring och kvalitetsarbete kan ske på flera nivåer men gemensamt för de europeiska, nationella och lokala nivåerna är att strukturen och den systematiska aspekten karaktäriserar kvalitetsarbetet.
ESU believes that the quality of higher education should be one of the highest priorities in the debates within the European higher education society, as well as it should be accessible and enhanced at the institutional and programme level to ensure the best possible conditions for the entrance and completion of higher education.
För SFS är kvalitet i högre utvidgning en prioriterad fråga och har så varit sedan organisationens grundande. Det samma gäller för ESU. Vid det här mötet stärktes studenternas roll och åsikter. Därtill kompletterades åsiktsdokument med ytterligare aspekter, detta med anledning av att kvalitet i högre utbildning påverkas av, eller kan påverka andra aspekter av studier.
Discrimination against Neurodivergent Students
Nytt för detta BM var ett åsiktsprogram för ESU:s inställning till diskriminering mot funktionsvarierade studenter. Programmet syftar till att öka medvetenheten kring de svårigheter studenter med funktionsnedsättningar möter inom högre utbildning samt att skapa en utgångspunkt för att motverka dessa svårigheter. Framtagandet av programmet ligger i linje med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning vilken har ratificerats av det flesta medlemsländer inom EHEA och däribland Sverige år 2009.
SFS ställer sig positiva till antagandet av ett ställningstagande mot diskriminering av funktionsvarierade studenter och deltog under revideringen för ett fruktbart och preciserat åsiktsprogram. I enlighet med aktuell verksamhetsplan (2021/22) kan nämnas att SFS på nationell nivå verkar för vidare utveckling av pedagogiska stödåtgärder med syftet att öka den reella tillgången till högre utbildning i Sverige.
Strategic Priorities 2022 – 2024
SFS och 44 andra motsvarigheter i 40 europeiska länder samlas inom SFS. Uppdraget är att representera och förmedla studenternas åsikter i frågor som berör studenterna. Dessa kan beröra förutsättningar för att bedriva studier för studenterna, så kallat sociala, ekonomiska och kulturella, men även förutsättningar för att bedriva högre utbildning sett till hur högskolan finansieras och tillgängliggörs för fler. Genom ESU för SFS fram sina åsikter på den europeiska nivån och ESU verkar bland annat gentemot Europeiska unionen, Europarådet, Bologna Follow Up Group och UNESCO.
För ett kraftfullt påverkansarbete med möjlighet till förändring anger ESU:s medlemmar prioriterade frågor att driva externt likväl som att utveckla organisationen. Prioriterade frågor för SFS nationellt som internationellt är bland annat en högkvalitativ utbildning, prioritering på studenternas psykiska hälsa och arbetsmiljö samt akademisk frihet vilket även återfinns i ESU:s prioriteringar. Att enas om detta dokument var svårt och i diskussionerna syns olikheterna i de nationella angelägenheterna. För SFS är det viktigt att även verka som en resurs och förebild för andra länder inom de högskolepolitiska frågorna.
Mötet beslutade bland annat att ESU ska
- Fokusera sitt arbete på fortsatt implementering av Bolognaprocessen, European Higher Education Area, European Education Area och Europauniversiteten, the Erasmus+, European Research Area, Next Generation EU och den gröna och digitala omställningen.
- Stötta medlemsorganisationerna i arbetet med breddat deltagande och breddad rekrytering, en del av det handlar om att teknisk och administrativ personal ska ha rätt kompetens och verktyg för att möta studenter för bättre inkludering.
- Medverka till framtagandet av kvalitetssäkrade alternativa utbildningsvägar för studenter av olika bakgrunder såsom marginaliserade grupper och minoriteter. Dessa ska ha samma tillgång till, möjlighet att delta i och lyckas med sin utbildning.
- Kartlägga huvudorsakerna till fenomenet brain drain (så kallad kompetensflykt) och öka medvetenheten kring förutsättningar att hantera detta.
- Verka för mångfald och lika ställning av lärosäten för högre utbildning inom alliansen för europeiska universitet.
Komit,
Henrietta, Moa, Ismail och Linn