Första advent innebär att det är hög tid att offentliggöra sin önskelista till berörda. Senast den 31 december 2021 ska Utredningen om bostadsbidrag och underhållsstöd – minskad skuldsättning och ökad träffsäkerhet, BUMS (S 2018:13) lämna sitt betänkande om just bostadsbidragets utformning. Det har varit en lång väntan för utredningen som tillsattes 2018 och som ursprungligen skulle lämnat sitt betänkande den 1 oktober 2020. Nu har vi helt enkelt väntat länge nog.
I utredningens början gjorde SFS en undersökning bland Sveriges studenter men resultatet gav inga direkta nyheter. Topp tre anledningar till varför studenter inte nyttjar bostadsbidraget är rädsla för återbetalningsskyldighet, en upplevelse av att det känns krångligt att söka samt låg kännedom om bidraget. Dessa svar var även de vanligare bland studenter med lägre inkomster. Tilläggas ska göras att behov av bostadsbidrag samt “det behövs inte jag har så låg hyra” också var alternativ och det var det endast ca 10 % av de svarande som angav.
Med skenande hyror i såväl nyproduktion samt hyreshöjningar som inte följer med studiemedlens utveckling är det tydligt att vi behöver ett bostadsbidrag som lever upp till sitt syfte istället för att straffa de resurssvaga. Här är vår önskelista till utredningen och regeringen för att reformera bostadsbidraget för Sveriges studenter:
1. Sluta missgynna studenter beroende på boendeform
Med dagens system måste du själv kunna uppvisa ett hyres- eller bostadskontrakt med ditt namn på för att vara berättigad bostadsbidrag. 2019 var det 6 % av studenterna som bodde inneboende och som därmed var uteslutna från stöd för att ha råd att studera. Det kommer att ta lång tid innan alla studenter kan erbjudas ett eget kontrakt vid terminsstart och det bör därmed vara en självklarhet att du har rätt till stöd om du själv inte varit lyckosam nog att ännu ha ett eget kontrakt.
2. Om bostadsbidrag ska kunna sökas av studenter bör det kunna sökas av studenter
Som student får du ut totalt 10 928 kr i bidrag och lån 2021. Under min tid på Södertörns högskola hade jag aldrig en hyra under 10 000 och som nittonårig icke-stockholmare hade jag inte jättemånga alternativ till boende så tack gudarna om ni finns och hör mig för att jag vid merparten av tiden kunde dela på hyran med en vän. Men! Även om min hyra hade ätit upp hela studiemedlet och jag behövde arbeta vid sidan om studierna för att ersätta tiotusenkronorshyran hade jag inte varit berättigad bostadsbidrag. För att få ut bostadsbidrag får din sammanlagda årsinkomst vara som max 86 720 kronor (och din boendekostnad över 1800 kronor men det känns som det minsta problemet i sammanhanget).
Som student med deltidsjobb är det heller inte ofta självklart hur mycket den sammanlagda inkomsten kommer att landa på. Du kanske gig-jobbar eller tar pass när det passar i ditt schema. Vips så har du tjänat för mycket och blir återbetalningsskyldig. Jag önskar att jag skämtade här men jag har aldrig mött en student som tagit bostadsbidrag och som inte blivit återbetalningsskyldig.
Därtill adderar vi att bostadsbidrag endast kan sökas av studerande under 29 år. Om du inte har barn. Då kan du söka ett annat bidrag. Med helt andra regler. Smidigt.
Lösning: Inför ett separat bostadsbidrag för studenter anpassat för studenters heterogenitet.
3. Sjuk idé: Typ underlätta för studenterna och myndigheterna på något sätt?
En verkligen supermärklig idé skulle ju vara om vi flyttade administrationen för ett bostadsbidrag för studenter från Försäkringskassan till CSN? Eller vänta. Studenter som uppbär studiemedel omfattas ju redan av regler gällande inkomst: den som har inkomster över fribeloppet får sitt studiemedel reducerat med motsvarande summa. På så sätt säkerställs redan att endast personer med låga inkomster får studiemedel. Det är CSN som kontrollerar att den sökande inte når upp till fribeloppet. CSN kontrollerar också att den som söker studiemedel lever upp till kraven för studier på heltid eller i den omfattning som studenten anger. Att Försäkringskassan ska göra liknande kontroller av studentens inkomster innebär redan ett administrativt dubbelarbete? Genom att kombinera utbetalningar av bostadsbidrag med utbetalningar av studiemedel, skulle bostadsbidraget kunna baseras på de inkomstuppgifter CSN redan inhämtar.
Skull en ytterligare fördel med att hantera studenter i ett separat system kunna vara att det går att tillämpa mer generösa regler och samtidigt minska risken för att systemet ska belasta det offentliga med felaktiga utbetalningar? Studenter är en avgränsad grupp som är relativt enkelt att kontrollera, och varje individ är student under en begränsad tid. Det är dessutom svårt att ”tjäna” på systemet i och med att studielånet innebär att mottagaren samtidigt skuldsätter sig. Detta innebär att risken minskar för det offentliga om exempelvis inneboende eller sammanboende studenter kan få ett generösare bostadsbidrag inom ett sådant system.
Okej det kanske inte var en så tokig önskning ändå. Vi skriver upp den. Alla goda ting är tré.