Sommaren lider mot sitt slut och studenterna ska åter ta sig till lärosätens, för vissa blir det första gången. Jag kan känna ert pirr i min mage, om de där första stegen mot huvudbyggnaden. När dörrarna slår upp till campus och du får ta första stegen in. För vissa kommer det istället vara att datorn slås på, då är det av stor vikt att utbildningen som ges har goda förutsättningar för att vara digital, och för att du som student fortsatt ska få en god studietid (även om den blir digital).
Det märks att riksdagsvalet står för dörren. Snart ska vi, du som jag, ta oss till valurnorna och delge vår röst på det parti vi har förtroende för och vill visa vårt stöd. Oavsett vem du väljer att rösta på har din röst betydelse.
På nyheterna och tidningsredaktionerna är det många som knäpper tangenter. De berättar om de senaste politiska utspelen. Intressant är den nya vågens diskussion om politikernas bakgrund. Vilka ska våra folkvalda vara? Ska de ha akademisk erfarenhet och med det ses som mer meriterade för att besluta om Sveriges framtid?
Jag har även lyssnat till Sveriges radios Sommar i P1. Det är flera som berättar om erfarenhet från studier och arbete vid universitet och högskola. Om varför de valde en viss väg och hur bildningsresan skedde. Det är även flera som vänder sig till politikerna, likväl som vi på SFS gör. I hopp om att vi kan bidra till en bättre framtid och göra högskolan tillgänglig för fler.
I SFS politiska program anges att:
Idén om kunskapssamhället bygger på att den självständiga och demokratiska akademin har en central roll för samhällsutvecklingen och den gemensamma välfärden. Akademins betydelse och särställning legitimeras genom hög kvalitet, bred folklig förankring och en hög grad av studentinflytande och kollegialt medbestämmande.
Kunskapssamhället genomsyras av en övertygelse och insikt om att den högre utbildningen kommer både allmänheten och individen till nytta. Allas lika möjlighet till högre utbildning är ett fundament i hur högskolan styrs och verkar, och det är en självklarhet att utbildningen är avgiftsfri för alla.
Det finns också ett heltäckande trygghetssystem som, förenat med anständiga sociala och ekonomiska villkor i övrigt, ger goda förutsättningar för studenter att bedriva högre studier. Kunskapssamhället är en global angelägenhet och sträcker sig över nationsgränser.
Vi hör flera politiska partier som på ett eller annat vis vill stärka kunskapssamhället. Här menar vi på SFS att det är viktigt att reformer föreslås med eftertanke. Att konsekvensanalysen görs och att flera perspektiv beaktas.
Några av de mest prioriterade frågorna för studenter och nyhetsredaktioner är studenternas ekonomi och bostadssituation. Studenternas ekonomi kan förbättras, det kan göras genom att se över studiemedelssystemet bland annat öka bidrag och lån eller förändra hur fribeloppet regleras. Vårt förslag är att fribeloppet ska vara kvar men att det enbart ska gälla för den tid som studenten studerar (vilket för många hade medfört att de utan oro kunde jobbar under sommaren och att det inte hade haft en negativ inverkan på studierna eller CSN).
Flera av de förslag som presenterats behöver mötas av fler reformer. Det avser bland annat matchning om att förbättra Sveriges kollektivtrafik. Vi är flera som har rest denna sommar. Som mötts av stillastående tåg, inställda avgångar och i vissa (för mig personligen) många fall när tåg inte erbjudits. I höst kommer vi besöka fler studieorter och jag hoppas att det sker en viss förbättring. Tyvärr är det en utmaning att hitta goda förbindelser och det är påfallande att det svenska tågnätet behöver sig en upprustning och framförallt, fler avgångar. För det behöver vi bland annat fler spår och fler lokförare. Vi reser hållbart med det kollektiva men vi behöver fler avgångar att ta del av. Kunskapssamhället och det hållbara samhället behöver mötas.
Gemensamt för flera är frågor om brott och straff. Vi på SFS vill bemöta detta med en annan prioriterad fråga: skola. Drygt var femte elev slutför inte sina studier eller går ut med ofullständiga betyg. Vi hade velat se en högre siffra och ser det som en självklarhet att eleverna ska få stöd och hjälp för att lämna grundskolan redo för den eftergymnasiala utbildningen. Många av de problem som uppkommer tidigare bemöts inte det hamnar inte sällan på högskolan att förbereder eleverna på studierna, även om de här har hunnit bli studenter och det finns en förväntan om att förkunskapen ska vara god. Flera utredningar pågår och jag är hoppfull om en ljusning. Att fler ska ha möjlighet att söka sig till högre utbildning och ha reella möjligheter att ta sig an den.
Det är bra för individen, och för Sverige.