SFS i ny rapport: Bara vart tredje lärosäte har strategi för internationalisering

rapporten_internationalisering_bild_till_hemsidan

Rapporten visar bland annat att många universitet och högskolor lägger stora resurser på att locka internationella studenter att komma till Sverige, men att det ofta saknas en plan för hur lärosätena ska ta hand om studenterna när de kommit hit.

– Det är oacceptabelt att utländska studenter känner sig som gäster på svenska utbildningar! Våra universitet och högskolor måste inse att internationalisering inte händer av sig självt bara för att det finns en internationell student i klassrummet. Varje lärosäte borde ta fram metoder för att skapa möten mellan svenska och internationella studenter, säger SFS vice ordförande Erik Pedersen.

Han menar även att det behövs mer ledarskap på nationell nivå.  

– Regeringens strategi för internationalisering är nästan tio år gammal. Det håller inte. Vi har inte samma högskola idag som vi hade för tio år sedan och mycket har hänt i vår omvärld. Det känns som att regeringen gärna pratar om internationalisering, men att de inte tar frågan på allvar, avslutar Erik Pedersen.

För att lösa problemen föreslår SFS bland annat:

  • Att regeringen ska ta fram en strategi för internationalisering av högre utbildning samt att varje lärosäte ska ha en aktuell strategi för internationalisering.
  • Att lärare och forskarstudenter som undervisar på engelska ska genomgå högskolepedagogisk utbildning om undervisning på engelska.

Att lärosäten ska gå från att informera till att aktivt stödja och uppmuntra studenter att studera utomlands, till exempel genom att låta studenter som varit utomlands dela med sig av sina erfarenheter.

Här kan du läsa SFS rapport.

DN uppmärksammar SFS rapport.