Vad händer när tre studentorganisationer från Finland och Sverige möts för att diskutera kvalitet i högre utbildning?

Den 14 december hölls seminariet Quality in Higher Education Perspectives from Sweden and Finland, på Hanaholmen utanför Helsingfors i Finland. 

Seminariet arrangerades av SFS i samarbete med Hanaholmen– kulturcentrum för Sverige och Finland, den finska organisationen för universitetsstudenter, SYL, och den finska organisationen för yrkeshögskolestuderande, Samok

SFS har kontinuerligt kontakt med SYL och Samok i gemensamma frågor, både gällande utbildningspolitik på nationell nivå och som medlemmar i den europeiska studentorganisationen ESU. 

Temat för seminariedagen var kvalitet i högre utbildning. Det är en fråga med ständig relevans för SFS när den genomsnittliga lärarledda tiden för svenska studenter sjunker år för år och det blir svårare för universitetslärare att möta studentgruppens olika behov. Samtidigt är kvalitet ett mångfacetterat begrepp med flera dimensioner, något som vi försökte fånga med seminariedagens olika teman.

För studentpolitik på nationell nivå kan det vara extra värdefullt med ett jämförande perspektiv på våra grannländer. Då vi delar många likheter i samhällssystemen, och har liknande principer och målsättningar med den högre utbildningen, kan det vara enklare att isolera vilka reformer eller initiativ som kan få effekt och vad vi kan lära av varandra. Under dagen fick vi för att nämna ett exempel, lära oss att den finska resurstilldelningen enbart baseras på prestation, det vill säga hur många studenter som tar examen, och de finska organisationerna blev inspirerade av att höra att det är en av flera faktorer i den svenska resurstilldelningen. Vi fick på vår sida ta med oss lärdomar om den lärarledda tidens vikt i det finska kvalitetssäkringssystemet, bland mycket annat.

Under dagen behandlades följande ämnen i panelerna:

  • Resurser i högre utbildning
  • Forskningsfinansiering
  • Studenters förkunskaper och högskolepedagogik
  • Europauniversitetsallianserna (EUI) och kvalitetssäkring
  • Internationalisering och studentmobilitet.

Seminariet livesändes och spelades in, och går att se i efterhand här.

Hanaholmens VD Gunvor Kronman inledningstalade och betonade vikten av kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan Finland och Sverige.

Även studentorganisationerna hälsade välkomna och inledningstalade. I bild syns Lotta Leinonen, ordförande för SYL, Klara Dryselius, vice ordförande SFS och Jonas Soukkio, ordförande Samok.

Panel 1: What is the price of a quality higher education? – Funding models and incitements in Sweden and Finland

Klara Dryselius, vice ordförande SFS, Aleksi Niemi, politisk sekreterare för Samok och via länk deltog professor i administrativa studier vid Tampere Universitet. Undertecknad modererade.

Panel 2: Effects of research funding on quality and research based higher education

Här ingick Sanna Wolk, förbundsordförande Sveriges universitetslärare och forskare, SULF, Topias Tolonen, ordförande för SFS doktorandkommittée, DK, och Johanna Moisio, verksamhetsledare för fackförbundet för universitetslärare och forskare i Finland. Modererade gjorde Janne Wikström, projektchef för HanaAcademy på Hanaholmen.

Panel 3: Cross-border quality assurance – Emerging quality assurance in the European University Alliances

I panelen deltog Yuri Birjulin, politisk sekreterare SYL, Helka Luodelahti från det nationella centret för utbildningsutvärdering i Finland (Karvi), Ida Flemmich, styrelseledamot i ESU samt Maria Wikse, UKÄ. Anti Regelin, styrelseledamot i SYL modererade.

Panel 4: Educate for higher education – Students’ learning and prior knowledge in Sweden and Finland

I panelen deltog Klara Dryselius, SFS, Sonja Hyrkko, studiehandledare Diak, Nikolas Bursiewicz, politisk sekreterare SYL, Martin Stigmar, professor i högskolepedagogik Malmö universitet och Auli Toom, professor i högskolepedagogik Helsingfors universitet. Modererade gjorde undertecknad.

Panel 5: Internationalization of education in a new landscape – What is the role of student mobility?

Panelister var Emma Isoherranen, student, Mari Pohjola, programchef vid finska myndigheten för högre utbildning OPH, Ida Flemmich, styrelseledamot ESU, Adel Rizvi, styrelseledamot Samok och Némo Chentre, ledamot i SFS internationella kommitté Komit. Janne Wikström modererade.