Innovationsstödjande verksamheter vid universitet och högskolor (SOU 2012:41)

 Sammanfattning

Utredningen behandlar hur högskolor på bästa sätt kan förbättra de innovationsstödjande verksamheterna vid universitet och högskolor. I sammanfattningen nedan lyfts de förslag från utredningen som särskilt påverkar studenter och doktorander.

Utredaren vill se att studenternas roll som innovatörer i högskolan stärks. Lärosäten bör arbeta med att stimulera studenternas intresse för innovationer och främjande av studenternas entreprenörskap. Enligt utredaren bör studenter kunna vara delaktiga i högskolans innovationsskapande processer i betydligt högre utsträckning än i dag. Det föreslås att ett nytt utbildningsmål införs i högskolelagen där det framgår att utbildningen bör utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet såväl genom eget företagande som genom anställning.

I utredningen framförs vidare vikten av att doktorander, inom ramen för sin forskarutbildning, ges stimulans och kunskaper för en entreprenöriellt inriktad yrkesverksamhet.

Utredaren menar att det idag saknas tillräckliga incitament för lärosätena att använda resurser till innovationsfrämjande åtgärder och föreslår olika åtgärder såsom finansiella, stimulans till anställda samt att det i regleringsbrev krävs rapportering av arbetet med innovationsstödshanteringen.

Utredaren vill att alla lärosäten har tillgång till ett holdingbolag som instrument för sin innovationsstödjande verksamhet.

Slutligen behandlas frågor kring immateriella tillgångar och sekretesskydd.

SFS medlemskårer har möjlighet att inkomma med remissvar senast måndagen den 15 oktober kl. 12.00 till [email protected].

Har ni frågor kontakta SFS ordförande Erik Arroy, 08 54 57 01 05, [email protected], eller jurist och utredare Frida Lundberg, 08 54 57 01 15.