Vad kan Sverige och Danmark lära av varandra när det kommer till högskolepolitik? Den frågan stod i fokus när SFS och vår danska motsvarighet, Danske Studerendes Fællesråd (DSF), arrangerade ett ministerseminarium för att diskutera framtidens politik inom högre utbildning och forskning. I det här blogginlägget sammanfattar vi seminariet.
Seminariet ägde rum fredagen den 26 januari i Lund och syftade till att inleda en dialog om högskolepolitik, och framförallt reformer för högre utbildning. SFS och DSF bjöd in båda ländernas ministrar för högre utbildning och forskning samt andra profilerade aktörer inom området för att lyfta frågan.
Bakgrunden till seminariet är att det pågår en rad betydande och radikala reformer i Danmark avseende högre utbildning och forskning. Reformerna består i huvudsak av regionalisering av lärosätena, halvering av längden på masterutbildningar, och nedskärningar i studiestödet. De har väckt oro och vållat kraftig debatt i den danska högskolesektorn, och DSF har kritiserat samtliga reformer. Sverige å andra sidan har inte genomgått några större reformer inom högre utbildning och forskning sedan 1993, och är i stort behov av satsningar på området. I Sverige finns en tendens att låta politiken inspireras av Danmark, vilket kanske har varit särskilt tydligt i migrations- och rättspolitiken. Men i skuggan av det finns även forskning- och utbildningspolitiken, och frågan är vad Sverige kan lära sig av Danmarks senare erfarenheter.
Seminariet öppnades med välkomsttal av Jacob Färnert, ordförande för SFS, och Esben Bjørn Salmonsen, ordförande för DSF. De betonade vikten av att politiska reformer föregås av dialog och förankring, och präglas av ett kvalitetstänk.
Efter välkomsttalet var det dags för en av seminariets huvudpunkter: diskussionen mellan Mats Persson, Sveriges utbildningsminister, och Christina Egelund, Danmarks minister för högre utbildning och forskning. Samtalet modererades av Johannes Hylander, New Republic, och kretsade kring ministrarnas perspektiv på utbildningspolitiken i de respektive länderna. Ministrarna diskuterade aktuella satsningar inom högskolepolitiken, där Christina Egelund bland annat lyfte det nya reformpaketet och ökade resurser till forskning. Mats Persson lyfte den planerade STEM-strategin, internationalisering, och satsningar kopplade till den gröna omställningen. Senare i samtalet kopplades Mats Benner, professor i forskningspolitik vid Lunds universitet, in i samtalet för att bidra med ett akademiskt perspektiv och en redogörelse om högskolereformer i de båda länderna ur ett historiskt perspektiv.
Samtalet med ministrarna efterföljdes av en paneldiskussion med Peter Honeth, tidigare universitetsdirektör vid Lund universitet och statssekreterare på Utbildningsdepartementet, Rebecca Selberg, docent i genusvetenskap på Lunds Universitet och docent i sociologi på Linköpings Universitet, Tobias Høygaard Lindeberg, vice ordförande för tankesmedjan DEA, och ordförandena Jacob Färnert och Esben Bjørn Salmonsen. Diskussionen berörde bland annat den offentliga högskolepolitiska debatten, syftet med högre utbildning, och studentrörelsens roll i politiska påverkansprocesser. Det stod klart att det finns en längtan och ett behov av reformer inom det svenska högskoleområdet, särskilt när det gäller resurstilldelning. Samtidigt poängterades att reformerna behöver förankras ordentligt, och många talare underströk vikten av att bevara hög utbildningskvalitet och studentinflytande i processen.
Seminariet avslutades med reflektioner från Jacob Färnert och Esben Bjørn Salmonsen. De betonade att vi måste vara försiktiga med reformer och se till att de system vi utvecklar är hållbara över tid. Utbildning bör ses som en källa till kunskap, kritiskt tänkande och personlig utveckling, inte bara som en snabb lösning för arbetsmarknaden.
SFS och DSF ser fram emot att fortsätta dialogen och arbeta för reformer som gagnar såväl studenter som samhället i stort. Seminariet var ett viktigt steg i denna riktning, och vi är tacksamma för alla deltagares bidrag till denna viktiga diskussion.
Jacob Färnert, ordförande för SFS, säger följande om ministerseminariet.
– Den svenska politiken vill gärna inspireras av Danmark. Jag tycker att seminariet utgjorde ett viktigt samtal för att diskutera, debattera och belysa de båda ländernas högskolepolitik och vad vi kan lära oss. SFS vill se flera högskolereformer, men vill att det ska vara betoning på kvalitet. Det danska fallet är ett varnande exempel på reformer som har gått för snabbt och saknat förankring, med stora protester och oro för sänkt kvalitet som följd.