Alla studenter med varaktig funktionsnedsättning har juridisk rätt att få särskilt pedagogiskt stöd. Ändå ser vi att det finns variationer hur tillgången ser ut på olika lärosäten. I en ny rapport kartlägger SFS tillgången till pedagogiskt stöd på 43 universitet och högskolor i Sverige, och presenterar förslag som vi tror kan förbättra situationen.
I samband med lanseringen av rapporten arrangerar SFS ett livesänt panelsamtal. Se samtalet i efterhand på Facebook. Vi redogör våra slutsatser och panelen kommer med inspel. Panelen består av:
- Gunilla Lindqvist, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet
- Lotten Glans, ordförande SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor, förvaltningschef, Mittuniversitetet
- Johanna Forsberg, ordförande Unga Hörselskadade
- Åsa Westlund, vice ordförande och talesperson för Socialdemokraterna i utbildningsutskottet
- Moderator: Jacob Färnert, vice ordförande SFS
Läs rapporten här: