Årets kärvaste månad har nått sitt slut och vi välkomnar februari. Studenterna har börjat få tentasvaren inrapporterade i Ladok och studiemedlet kommer in på kontot. För flera har årsskiftet inte varit en tid för tentaplugg utan präglats av pandemin och karantän. Det SFS har framfört är 1) om examination sker fysiskt behöver det kompletteras med fler ordinarie examinationstillfällen så att de som har symptom inte känner sig tvingade att ändå tenteras, och 2) CSN behöver beakta det extraordinära läget för att studenten inte ska hamna i kläm.
Flera studenter känner just nu oro för sin finansiella situation. Förvisso är ekonomin ofta hängande över oss men i dessa tider blir det ännu mer påfrestande. För många behöver högskolepoängen tas inte enbart för att tillskansa sig utbildningen utan även för att garantera tak över huvudet och mat på bordet. Det är så systemen just nu är upplagda: ett krav på erlagda högskolepoäng för att bo i studentbostad och för att få studiemedel.
SFS rapport: Studiemedlets gränser
Studiemedelssystemet är en grundförutsättning för en öppen och jämlik högskola. SFS allmänna princip är att studiemedlet till fullo ska täcka studenters faktiska utgifter och möjliggöra en skälig levnadsstandard. Studiemedelssystemet ska också vara anpassat efter ett livslångt lärande och möjliggöra studier under hela livet.
Förra veckan publicerade SFS rapporten Studiemedlets gränser. Rapporten redogör för och utvärderar hur studiemedelssystemet har utvecklats för olika grupper av högskolestuderande sedan reformen 2001. I samband med detta genomfördes ett panelsamtal med Maria Nilsson, Liberalerna, samt Daniel Riazat, Vänsterpartiet. Den förstnämnda angav att ett helhetsgrepp behöver tas om studiemedelssystemet, den senare lyfte fram andra aspekter under studierna som påverkar studentens situation.
För det är ju så att det är flera parametrar som påverkar studenternas studiesituation och möjlighet att ta sig an, genomföra och avsluta studier vid universitet eller högskola och lämna med en examen. Studentens ekonomi är en central del och CSN ska bidra till att möjliggöra studier, men ekonomin kan också vara en stressfaktor när poäng behöver tas. Lärandet kan bli särskilt eftersatt i det rådande läget där pandemi och smitta sprider sig. För att studenterna ska få finansiering krävs dock att poäng tas, men vad händer när så inte kan ske?
Om du blir sjuk eller behöver vabba
Som student är det viktigt att anmäla sin frånvaro till CSN när en inte kan studera på grund av sjukdom eller vabb. Om så görs kan CSN ta det i beaktande när de prövar studieresultaten. Dessutom räknas inte veckorna med studiemedel som använda. Detta gäller inte bara för covid-19, utan även andra sjukdomar. CSN har ytterligare information om detta här.
Om studieresultaten inte räcker
CSN har här samlat information om vad som gäller när studieresultaten inte räcker till. CSN skriver att: ”Om du inte har klarat tillräckligt många poäng eller kurser, så behöver du läsa in det som saknas för att kunna få studiemedel eller studiestartsstöd på nytt. I vissa fall kan vi ta hänsyn till särskilda skäl, till exempel om du har varit sjuk eller om dina studier påverkats av coronapandemin.”
Fribeloppet slopat
Regeringen har beslutat att fribeloppet för studiemedel ska slopas även under våren, till och med den 30 juni 2022. Detta möjliggör för fler studenter att arbeta vid sidan av studierna och framförallt att avlasta vården. Flera studenter har arbetat med att ge vaccinationer mot covid-19, och de har även täckt upp för det sjukdomsbortfall som finns i andra sektorer. Det är bra att fribeloppet tillfälligt slopats men det är av stor vikt att det inte är en permanent lösning.
Ett hinder för det livslånga lärandet är fribeloppet som reglerar vilka inkomster en student får ha vid sidan av sina studier. I grunden är SFS positiva till ett fribelopp eftersom det är en garant för att det alltid ska vara möjligt att finansiera sina studier med studiemedel och utan behov av en sidoinkomst. Vi menar att studiemedlet ska täcka studentens kostnader och att arbete vid sidan av studier ska vara en möjlighet men inte ett tvång för att kunna bedriva studier.